Uitbesteden of niet?

Wat je niet leuk vindt, dat besteed je toch gewoon uit!

Ik was mijn haar nooit. Ja, je leest het goed, ik was mijn haar nooit. Wordt het dan ook nooit gewassen? Jawel, dat doet de kapper. Elke week ga ik ernaar toe en daar wordt het keurig gewassen en geföhnd. Decadent? Ach, misschien wel. Ter verdediging: ik heb geen gelnagels, ga niet naar de schoonheidsspecialiste en hou het ook qua ander uiterlijk vertoon redelijk binnen de perken. Maar ja, die kapper, dat vind ik echt een must.

Het zou kunnen dat er nu twee vragen door je hoofd gaan. ‘Waarom doet ze dat niet zelf?’ Maar vooral: ‘Waarom moet ik dit weten?’ Hier de antwoorden:

  1. Mijn haar heeft krullen. Geen mooie krullen, maar van dat stro dat wijd uitstaat, alsof ik een boze bosheks ben. Dat werk. Het is dus geen luxe maar pure noodzaak dat hier een vakvrouw bij betrokken wordt 😜.

Zij weet van die pluizenbos een heel stijlvol kapsel te maken, dat de hele week goed blijft zitten. Zo knap! Zelf krijg ik dat met geen mogelijkheid voor elkaar. Bovendien heb ik echt het geduld niet om uren per week met mijn haar bezig te zijn. Ik doe liever andere dingen in die tijd.

  1. Dit soort afwegingen maak ik ook in mijn werk. Wat kan ik goed? Wat vind ik leuk om te doen? Wat vinden de mensen met wie ik samenwerk leuk om te doen? En waar zijn zij goed in? Door uit te gaan van de persoonlijke kracht en affiniteit van jezelf en de mensen met wie je werkt, bouw je een sterke en gemotiveerde club mensen om je heen die het optimale uit een klus halen. En dat is zo leuk werken!

Vaak hoor ik redenen om niet uit te besteden, zoals:
🎈Het kost me meer tijd om het uit te leggen, dan om het zelf te doen.
🎈Jammer van het geld, die uurtjes maak ik liever zelf.
🎈Die ander kan het niet zo goed als ik, en ik ben toch verantwoordelijk.

Er was een tijd dat ik ook zo dacht. Tot ik het probeerde. Wat een lucht gaf dat! Ik ontdekte dat:
🎈Uitleggen 1 x tijd kost en dan alleen maar tijd bespaart.
🎈Ik mijn uurtjes echt wel kan maken, maar dan met dingen die ik veel leuker vind om te doen.
🎈Die ander het juist beter doet, omdat het zijn/haar specialiteit is.

Nu heb ik voor verschillende opdrachten hulp bij:
🎈Berichtjes voor social media
🎈Afnemen en uitwerken van interviews
🎈Schrijven van artikelen en blogs
🎈Video’s maken
🎈Ads
🎈SEO
🎈Organiseren webinars

Ik heb daardoor meer tijd voor het ontwikkelen van contentstrategieën, contentplanning, relatiebeheer, monitoring, bijsturen, nieuwe vormen van content ontwikkelen etc etc. Verder is het fijn om het totaaloverzicht te houden en te sturen op de gewenste resultaten.

Wat besteed jij uit en waarom? 🍀.

Fijne dag,
Miranda

Gepubliceerd door Miranda Hogeboom

Miranda Hogeboom is een NIMA C marketeer met meer dan 20 jaar ervaring. Zij voert opdrachten uit via haar bedrijf WEBtalk, op het gebied van online storytelling en contentmarketing.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s