๐—›๐˜‚๐—ต, ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐˜ ๐˜‡๐—ผ๐—ฒ๐—ธ๐˜„๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป??

โ€˜Zeg het eens in het Nederlands Miranda. Wat bedoel je nou eigenlijk?โ€™

Sommige Engelse marketingbegrippen zijn lastig in het Nederlands te vertalen. Voor mij zijn die Engelse woorden vanzelfsprekend geworden. Het valt me niet eens meer op dat ik ze gebruik.

Neem nou deze: long tail of short tail keywords

Abracadabra? Ach, dat valt ook wel weer mee. Long tail wil zeggen dat je je bij het schrijven en adverteren richt op mensen die een zin intypen in de zoekbalk. 4 woorden of meer om precies te zijn.

Het grote voordeel van long tail zoekwoorden is dat ze heel specifiek zijn. Dit betekent dat je bezoekers heel gericht binnenkomen en dat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst. Dit zorgt voor een hogere conversie.

Het nadeel is dat het volume (het aantal keren dat deze zin daadwerkelijk zo wordt ingetypt) veel kleiner is. Dus dat je ads of website minder vaak in de zoekresultaten naar boven komen.

๐—Ÿ๐—ผ๐—ป๐—ด ๐˜๐—ฎ๐—ถ๐—น ๐—ผ๐—ณ ๐˜€๐—ต๐—ผ๐—ฟ๐˜ ๐˜๐—ฎ๐—ถ๐—น ๐—ธ๐—ฒ๐˜†๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐˜€?

Dat is per situatie verschillend. Vaak begin je met short tail om te kijken wie je daarmee bereikt. En wat je bezoekers ingetypt hebben. Als de short tail woorden tenminste niet door veel concurrenten ook gebruikt worden, want dan kan het best prijzig zijn om er toch hoog mee te scoren.

Anyway, heb je wel eerst short tail ingezet, dan zoom je daarna in en zet je eventueel long tail in. Weet je uit zoekwoorden onderzoek precies waar jouw potentiรซle klanten op zoeken? Dan kun je ook meteen long tail keywords gebruiken.

Een mix kan ook, met meerdere short tail woorden en meerdere long tail zinnetjes in verschillende ads. En dan goed monitoren natuurlijk.

Kortom: een Google ads strategie is ook รฉcht een strategie. Een soort schaakspel. De pionnen zijn de short tail zoekwoorden en de grote stukken de longtails. Voor mijn projecten zijn daar dan ook specialisten mee bezig, die dit spel de hele dag spelen. Hoe speel jij het spel?

Fijne dag!
Miranda

Gepubliceerd door Miranda Hogeboom

Miranda Hogeboom is een NIMA C marketeer met meer dan 20 jaar ervaring. Zij voert opdrachten uit via haar bedrijf WEBtalk, op het gebied van online storytelling en contentmarketing.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s