Vandaag wil ik het met je hebben over je Sweet Spot. Fijn om te weten waar die zit, want dat maakt je acties een stuk effectiever.
Misschien denk je nu: โMiranda, je gaat te ver.โ Maar echt, een Sweet Spot is een veel gebruikte term in marketing, als het gaat om het bepalen van een kernboodschap waarmee je je echt onderscheidt.
De Sweet Spot is de plek waar 3 dingen elkaar overlappen:
โ Allereerst neem je de kracht van je merk als uitgangspunt. Waar is jouw merk goed in? Wat is je expertise, waar blink je in uit, etc.?
โ Vervolgens leg je daar de eigenschappen, wensen en behoeften van je doelgroep overheen. Als het goed is ontdek je een bepaalde overlap, en heb jij iets te vertellen waar jouw ideale publiek op zit te wachten.
โ Daarna onderzoek je in hoeverre dat verhaal al door een ander wordt verteld. Je gaat op zoek naar een unieke manier om je verhaal te vertellen. Hoe kun jij je onderscheiden van wat anderen al doen? Kun jij jouw verhaal anders, specifieker, beter of uitgebreider vertellen? Andere middelen gebruiken? Een andere focus kiezen?
De overlap van deze drie factoren is de Sweet Spot, de perfecte match tussen merk, markt en doelgroep. Binnen die Sweet Spot ga jij jouw kernboodschap bepalen.
Mooi hรจ, zoโn Sweet Spot? Waar zit die van jou?
Fijne dag!
Miranda