๐—ช๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐˜‡๐—ถ๐˜ ๐—ท๐—ผ๐˜‚๐˜„ ๐—ฆ๐˜„๐—ฒ๐—ฒ๐˜ ๐—ฆ๐—ฝ๐—ผ๐˜?

Vandaag wil ik het met je hebben over je Sweet Spot. Fijn om te weten waar die zit, want dat maakt je acties een stuk effectiever.

Misschien denk je nu: โ€˜Miranda, je gaat te ver.โ€™ Maar echt, een Sweet Spot is een veel gebruikte term in marketing, als het gaat om het bepalen van een kernboodschap waarmee je je echt onderscheidt.

De Sweet Spot is de plek waar 3 dingen elkaar overlappen:

โœ… Allereerst neem je de kracht van je merk als uitgangspunt. Waar is jouw merk goed in? Wat is je expertise, waar blink je in uit, etc.?

โœ…Vervolgens leg je daar de eigenschappen, wensen en behoeften van je doelgroep overheen. Als het goed is ontdek je een bepaalde overlap, en heb jij iets te vertellen waar jouw ideale publiek op zit te wachten.

โœ…Daarna onderzoek je in hoeverre dat verhaal al door een ander wordt verteld. Je gaat op zoek naar een unieke manier om je verhaal te vertellen. Hoe kun jij je onderscheiden van wat anderen al doen? Kun jij jouw verhaal anders, specifieker, beter of uitgebreider vertellen? Andere middelen gebruiken? Een andere focus kiezen?

De overlap van deze drie factoren is de Sweet Spot, de perfecte match tussen merk, markt en doelgroep. Binnen die Sweet Spot ga jij jouw kernboodschap bepalen.

Mooi hรจ, zoโ€™n Sweet Spot? Waar zit die van jou?

Fijne dag!
Miranda

Gepubliceerd door Miranda Hogeboom

Miranda Hogeboom is een NIMA C marketeer met meer dan 20 jaar ervaring. Zij voert opdrachten uit via haar bedrijf WEBtalk, op het gebied van online storytelling en contentmarketing.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s