๐— ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ฒ๐—ป ๐—ธ๐—ผ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ฑ๐˜‚๐—ฐ๐˜ ๐—ฒ๐—ป ๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ

โ€˜Ons bedrijf is niet belangrijk, mensen kopen een product en geen bedrijf.โ€™

Vaak gehoord in de vastgoedwereld, deze stelling. โ€˜Mirandaโ€™, zei men vroeger tegen mij, โ€˜waarom zouden we de eindconsument over ons bedrijf vertellen. Daar zit toch niemand op te wachten? De woningen die we verkopen, daar gaat het hen om!โ€™ 

Ik kwam bij toeval de merkwaarden tegen van het vastgoedbedrijf waar ik 15 jaar met veel plezier gewerkt heb:
– Verantwoordelijkheid voor de gehele leefomgeving. 
– Een maatschappelijke partner van lokale partijen.
– Bereikbaar maken van woonomgevingen. 

Wat mij hieraan opvalt? De sterke bestuurlijke oriรซntatie. Gericht op wat overheden willen horen. Het gaat over aanbod voor de sociale en middeldure sector, beloften over aantallen woningen, het netwerk om dit voor elkaar te krijgen, de financiรซn. Het gaat in de eerste alinea zelfs over huurwoningen, terwijl dit goed beschouwd een โ€˜bijproductโ€™ van deze organisatie is. 

Het verhaal is mooi geschreven, maar toch blijf ik als consument achter met vragen. Wat heb ik hieraan? Waaraan merk ik dat? Is dat huis dan beter, groter, mooier gelegen, goedkoper? Word ik er gelukkiger? Is het er veiliger? Is de wijk beter gepland? Zijn er meer voorzieningen? Ken je mij eigenlijk wel?

Hoe tof zou het zijn als een koper, nog voordat hij het aanbod gezien heeft, zou zeggen: 

โ€˜Ik wil een huis kopen, en ik kijk eerst bij dit bedrijf, want daar heb ik een goed gevoel bij, dat bedrijf vertrouw ik. Ik ben ervan overtuigd dat zij de mooiste en beste huizen aanbieden en goed hebben nagedacht over een woonwijk waar alles aanwezig is, zodat ik er met mijn gezin gelukkig kan leven.โ€™ 

Maar ach, waar maak ik me druk om in deze hectische woningmarkt. Woningen gaan als warme broodjes over de toonbank. Of is dit juist een moment om eens te onderzoeken of het merkverhaal nog beter kan? 

Fijne dag,
Miranda 

#merkverhalen

Gepubliceerd door Miranda Hogeboom

Miranda Hogeboom is een NIMA C marketeer met meer dan 20 jaar ervaring. Zij voert opdrachten uit via haar bedrijf WEBtalk, op het gebied van online storytelling en contentmarketing.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s