Heb jij dat ook weleens? Zo’n moment waarop iemand vraagt wat je doet en de woorden je niet echt te binnen schieten? Ineens sta je met je mond vol tanden.
Vooral toen ik pas begon als ondernemer overkwam mij dat vaak. En later baalde ik ervan en wist ik precies wat ik had willen zeggen (grrrr). En dan moet ik nog wel doorgaan voor een marketingexpert! Dan zou een elevator pitch toch geen enkel probleem op moeten leveren.
Feit is dat ik erover na ben gaan denken. Waarom het niet goed uit de verf kwam. En ik kwam tot de conclusie dat ik het veel moeilijker maakte dan het is. Geweldig klinkende titels gebruiken voor wat ik doe, waardoor het mysterieus wordt. Veel te veel in details verzanden.
De waarheid is dat dat mensen alleen maar in de war brengt en ze een ongemakkelijk gevoel geeft. Omdat ze niet begrijpen wat je in godsnaam doet.
Toen begon ik te zeggen:
“Ik ben Miranda Hogeboom en ik help bedrijven om hun eigen unieke merkverhaal te ontwikkelen. Om vervolgens zichtbaar te zijn met de juiste boodschap, vertaald in de juiste middelen en geplaatst op de juiste kanalen. Zodat zij in contact komen met nieuwe klanten, die precies bij ze passen.”
Raad eens wat er gebeurde? Mijn netwerk knikte instemmend, vroeg door en onthield het. Ze begonnen naar me toe te komen als ze hulp nodig hadden. In plaats van dat ik zelf op zoek moest naar werk.
Nu zeg ik vaker ‘nee’ dan ‘ja’ tegen een opdracht. En werk ik maximaal 32 uur per week. Ik neem alleen werk aan dat ik voor het grootste deel overal in de wereld kan uitvoeren. Zodat ik kan genieten van mijn grootste hobby, reizen.
Hoe zit het met jouw verhaal? Heb jij het helder? Ben jij al een magneet voor jouw perfecte klant/opdrachtgever? Of, om bij de foto te passen: hoe stook jij het vuurtje op?
Groet, Miranda