Is jouw product voor de innovator of de laggard?

De Product Levenscyclus 

In het innovatiemodel (ook wel adoptiemodel genoemd) van Rogers gaat een product van het op de markt brengen tot het weer van de markt halen door 5 fases heen. 

In iedere fase verschilt de koopdoelgroep, het koopargument etc. Daarom horen bij iedere fase andere marketingacties. In het begin richt je je op de mensen die graag iets nieuws uitproberen. Van de gadgets zijn. En er ook best meer voor willen betalen. Daarna schroef je de productie omhoog, waardoor de kosten lager worden en het product voor meer mensen bereikbaar is. Later is het meer gericht op het vinden van nieuwe gebruiksmogelijkheden, het toevoegen van nieuwe elementen en het aanbieden van kortingen e.d. 

Er is natuurlijk veel meer over te vertellen. Sterker nog, je kan je hele marketingplan eromheen boetseren. Iedere kopersgroep heeft zijn/haar eigen kenmerken.

Innovators

De innovator is altijd in voor nieuwe dingen. Ze zijn er ook trots op dat ze de eerste versie van iets hebben. Dat het veel geld kost en er nog beginnersfoutjes in zitten, dat nemen ze op de koop toe. Voorbeelden: de eerste kopers van een elektrische auto zoals Tesla, de eerste kopers van een nieuw type telefoon of een nieuwe Mac. Vaak zitten de innovators in de hoek van de gadgets, it of technologische ontwikkelingen.

Early adopters

De early adopters kijken iets meer naar de functionaliteit en de prijs, maar alsnog staan ze voorin de rij. Voorbeelden: Philips Hue, Google home, meerdere merken elektrische auto’s.

Early majority

De early majority koopt het product als het goed getest is en de prijs is acceptabel. Het product is in massaproductie, maar nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. Voorbeelden: De seizoensgebonden kledingcollectie van een bekend modemerk, een nieuw model van een bestaand automerk.

Late majority

De late majority koop het product als het al een tijdje op de markt is, de prijs wat lager is geworden of de eerste kortingen zich aandienen. Voorbeelden: een tweedehands auto, minder modegebonden kleding of telefoon die een jaar op de markt is.

Laggards

De laggards zijn van nature een beetje wantrouwend als het gaat om nieuwe producten. Ze vinden het ook al snel te duur. Daarom kopen ze pas als het nieuwtje er al lang en breed af is. In de uitverkoop, 2 voor de prijs van 1, kassakoopje. Voorbeelden: cd’s, oud type telefoon.

Gerichte marketing voor iedere doelgroep in ieder fase

Wanneer je je bewust bent van de fase waarin ieder product in jouw assortiment zich bevindt, kun je hier heel gericht je marketing op afstemmen. Natuurlijk heeft het ook een sterke weerslag op je online marketing.

Let op: Dé doelgroep die van ieder product altijd de nieuwste versie koopt, bestaat niet. Zo zijn er mensen die op IT gebied altijd voorop lopen, maar qua kleding in een joggingbroek van de Zeeman lopen. Of die altijd dezelfde spijkerbroek met poloshirtje en Van Lier schoenen dragen, maar wel in de nieuwste Tesla rijden (ik ken ze echt!) . Laat je dus niet foppen. Maak persona’s en bepaal voor jouw product waar je je op richt. Ook het vaststellen van de leefstijl kan hierbij helpen. Maar dat is weer een heel andere blog 😃

En welke fase zit jouw product? En hoe speel jij hierop in? 

Gepubliceerd door Miranda Hogeboom

Miranda Hogeboom is een NIMA C marketeer met meer dan 20 jaar ervaring. Zij voert opdrachten uit via haar bedrijf WEBtalk, op het gebied van online storytelling en contentmarketing.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s